maanantai 16. huhtikuuta 2012

Kuka on tosifani?

Tätä asiaa on käsitelty kyllä jo Kaksoissolassa, mutta halusin tuoda oman mielipiteeni tännekin saakka.

Niin.. Kuka se tosifani sitten on? Onko se se, jolla on kaikista eniten rahaa ostaa kaikkea ihanaa Ginga krääsää vai se joka ei omista kuin mangat ja Hopeanuolen leikkaamattoman DVD:n, mutta puhuu Gingasta todella usein? Tarvitseeko tosifanin olla liittyneenä Hopeanuoli yhdistykseen tai olla aiheeseen liittyvällä keskusteluboardilla?

Tämä on hyvin kiistelty ja toisinaan hyvin ristiriitainenkin asia. Stereotypisesti ajateltuna tosifaniksi kutsutaan sitä, jolla on suuri kokoelma erilaista krääsää, hän tietää Gingasta todella paljon ja on aktiivisesti mukana erilaisissa tapahtumissa, joissa Ginga on esillä. Mutta miksei tosifaniksi voida kutsua myös sellaista, joka omistaa ainoastaan jeesuksen vanhat videot? Itse voin tässä vaiheessa myöntää, että kun sain kuulla, että Hopeanuoli mangaa aletaan julkaisemaan, niin olin heti sitä mieltä, että minä en aio ostaa yhtäkään mangaa, sillä minulle riitti varsin hyvin pelkkä leikkaamaton DVD, leikatut videot 1-4 ja ne pari hassua englannin kielistä Weediä ja Riki manga, jotka olin monta vuotta sitten ostanut - ja silti pidin itseäni hyvin suurena Ginga fanina. Siinä vaiheessa en edes tiennyt mitään Orionista tai siitä, mitä Weedissä tapahtui sillä hetkellä tai että Kaksoissolafoorumi oli olemassa.

Miksi sitten nyt minulla on innostusta kerätä kaikenlaista krääsää? No, sitä minä en itsekään osaa sanoa, mutta uskoisin, että syynä tähän oli tieto Orion mangasta. Eräänä kauniina päivänä netissä kävin ihan piruuttani Hopeanuoli.comissa ja sitä kautta sain tietää Orionista. Jonkinlainen innostus kolahti sisimmässäni ja innostuin Gingasta aivan uudenlaisella tavalla. Liityin Kaksoissolafoorumiin ja sitä kautta löysin Urumin, josta Antun kanssa ostettiin ensimmäiset Weed figuurimme. Siitä se krääsän kerääminen sitten alkoi. Itse kuitenkin olen sitä mieltä, että kaikkea Ginga krääsää en aio kokoelmaani hankkia. Ainoastaan ne, mitkä todella haluan ja mistä olen kiinnostunut. Esimerkiksi magneetit ja tarrat minua eivät niinkään kiinnosta. Figuurit, lasinaluset, termosmuki, pehmolelut ja erikoismangat kiehtovat todella paljon. Weed figuureistakin omistan ainoastaan ne, joista todella pidän ja samoin on GNG figuurienkin laita. Silti kutsun itseäni tosifaniksi, vaikkei minulla ole innostusta kerätä joka ikistä asiaa, joka vastaan tulee. En aio käyttää koko omaisuuttani vain ja ainoastaan Gingaan, koska tämän ikäisenä(19) tulisi jo ajatella sitä, mihin sitä rahaa käyttää. Tietenkin Ginga merkitsee minulle enemmän kuin elämä, mutta silti tällaisessa asiassa on ajateltava järjellä.. Ja silti olen tosifani.

Tosifani on se, joka kutsuu ja myöntää itselleen olevan hulluna Gingaan tai vaikkapa pelkästään Hopeanuoleen. Ei tarvitse välttämättä tykätä Weedistä tai Orionista yhtään - se ei tee sinusta yhtään sen huonompaa fania. Tietenkin ne, joilla sitä rahaa on, keräävät kaikkea mahdollista krääsää - koska he pitävät siitä ja pitävät sitä heille tärkeänä. Kenenkään ei tarvitse siis olla huolissaan siitä, miten suureksi faniksi hänet luokitellaan. Toki suuret kokoelmat ja jatkuva tiedon kerääminen ovat oma luokkansa, mutta loppupeleissä kukaan ei voi sanoa, että joku on vain 40% fani ja joku toinen taas 110% fani.

Ollaksesi se tosifani, sinun ei tarvitse esitellä kokoelmaansa ympäri maailmaa jos et niin tahdo. Kaikki eivät sitä tee. Kaikki suuret fanit eivät ole edes keskustelufoorumeilla keskustelemassa asioista kanssamme, vaan he saavat tietonsa muualta tai sitten heitä ei vain kiinnosta jatkuva tiedon kerääminen. Ei tarvitse olla mikään Gingapedia ollakseen tosifani. Jos haluat sanoa itseäsi tosifaniksi, niin silloin myös olet se - omistitpahan sitten ainoastaan ne jumalattoman vanhat videot tai kaikenlaista krääsää. Faniutta ei mitata tavaralla, rahalla, yli-innokkuudella tai millään muullakaan.

2 kommenttia:

  1. Minusta tällaisten asioiden turha pohtiminen kertoo vain omasta todistelunhalusta, että kyllä minä vain olen sellainen tosifani kun teen näin. Mitäpä jos kaikki vain määrittelevät sen oman faniutensa eikä sen enempää siitä aiheuta "kränää". Ärsyttää kaikki ihmiset jotka haluavat korostaa erikoisuuttaan faniuttaan, kuten viitaten vaikka tuohon Ginga-tapa postaukseesi, mikä oli selvästi vain keksitty lisäämään todistusta "arvostasi", vaikka toteutat noita tapoja vain juuri siksi, että haluat olla erikoinen pikku lumihiutale.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Älä turhaan vaivaa päätäsi minun henkilökohtaisilla asioillani, sillä et niistä mitään tiedä :)

      Poista

Ginga oheistuotteeni ostan Urumista, Futago Shopista, Ginga.fi:n nettikaupasta ja Huuto.netistä :)